De vakantietijd geeft mij altijd een rustig gevoel; geen files, minder telefoontjes en tijd om na te denken. Nadenken over de periode vóór de vakantie, maar nog belangrijker over de periode ná de vakantie; volgend jaar.
Rond augustus en september ben ik altijd druk bezig met het volgende jaar; wat gaan wij volgend jaar doen? Hoe gaan wij het doen? Voldoen wij nog aan onze eigen kernwaarden?
Gelukkig biedt de vakantietijd mij, en vele met mij, genoeg (mentale) ruimte om over deze vragen na te denken. Een jaarlijks terugkerend karwei en tastbaar gevolg van deze overpeinzingen is het opstellen van de begroting.
Ik merk dat er vaak tegen het maken van een begroting wordt opgekeken en dat dit wordt ervaren als een noodzakelijk kwaad of vervelende klus. De focus ligt meestal puur op het cijfermatige; hoeveel groeien we? Of hoeveel kunnen we besparen? Wat doet de rest van de markt?
Er liggen veel belangrijke vragen ten grondslag aan het opstellen van een begroting. Mijn advies; richt je in de eerste plaats op je strategie voor het komende jaar; Wat zijn je doelen voor de onderneming? Passen deze doelen bij je onderneming? En passen deze doelen bij je gasten en/of klanten?
Bij ROI Financials, zoals je mag verwachten van een financieel dienstverlener, focussen wij ons zo nu en dan ook te veel op het cijfermatige, ondanks dat wij hier altijd voor proberen te waken. Kijk niet alleen naar de ratio’s en percentages. Deze zijn slechts een uitkomst van de gekozen strategie.
Succes!
Marco Steenstra, ROI Financials